Viesti
Kirjoittaja mikko » Tiistai, 12.04.2011 17:43
Eli, maanantaina 11.4. oli Jyväskylässä maahinkaisen treeneissä testissä jokeripanssaripiste.
Koska panssareita on normaalisti ei yhtään meitin reeneissä, niin ei sitten panssarikerrallekaan kovin isoa läjää varusteita saatu. Tästä syystä kaikilla, joilla kunnolla panssaria oli, oli jokeripiste. Tämä ei tietenkään vastaa monilta osin kunnon jokeritestailua, mutta on suuntaa antava. Siksi joudun pohdiskelemaan vähän yleisiä panssarin ominaisuuksia ja peilaamaan niihin. Aseistus oli aika lailla normaalia jyväskylän aseistusta. Ei varsiaseita eikä jousia. Miekat kohtuu lyhyita, joskin muutama pidempikin. Kilvet ufoliukurin kokoluokkaa ja pienempiä.
Jokeripiste ei mielestäni ollut millään tavalla overpower. Toki yksittäistä soturia vastaan melko ylivoimainen, mutta ei millään tavalla mahdoton. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että paljon treenaavan panssaroimattoman kuuluisi myllyttää treenaamaton täysissä panssaripisteissä oleva henkilö 1vs1, ja tämä alkaa olla melkoisen vaikeaa jokeripisteen kanssa. Kuitenkaan pelimekaaninen etu ei mielestäni ole suuri ongelma jokeripisteessä.
Paanasella oli myös jokeripiste käytössä, ja jonkin verran tappelin häntä vastaan. Huomasimme, että tilanne ajautui todella helposti aivan iholle kummalliseksi nyhjäämiseksi, josta ei mitenkään enään saanut kunnon lyöntejä, ja usein tilanne päättyi siihen, että otimme molemmat kuolemaksi, koska kummallakaan ei mitään hajua mihin kaikkialle on lyöty. Juuri siis sellaista, mitä sotahuudon hallitus monessa kohtaa uusissa säännöissä pyrki vähentämään. Tällaista en ole huomannut koskaan aiemmin, vaikka panssaria on jonkin verran tullut käytettyä ja erityisesti olen nähnyt muiden käyttävän panssaria.
Panssaripisteiden laskemisen vaikeus ilmeni myös. Sotahuudossa minullakin on 4 panssaripistettä enkä ole kertaakaan tiukassakaan tilanteessa mennyt panssaripistelaskuissa sekaisin. Nyt varmaan puolessa matseista jouduin ottamaan varmuuden vuoksi kuolemaksi tai laskemaan pisteitä menneeksi, kun en tiennyt kuinka paljon pisteitä on mennyt ja mistä kaikkialta. Tämä on toki harjoiteltavissa, mutta valitettavasti sotahuudossa ei mitenkään voida tarkistaa kuka osaa ja kuka ei pysyä laskuissa mukana.
Huomasin, että väsyessä tekniikka kärsii huomattavasti. Lyönneistä tulee helposti suoraviivaisia ja voimalla toteutettuja nopeuden sijaan. Tämä on tietysti ongelma kaiken panssarin kanssa, mutta kannustettaessa raskaampaan panssarointiin uskon, että tämä ongelma lisääntyisi. Mielestäni boffaus on kuitenkin ensisijaisesti tekniikkalaji. Panssariin luottaminen ja päälle juokseminen ei ole tekniikkaa, se on vain taktiikka, eikä siihen mielestäni pitäisi kannustaa lisäpisteillä.
Osumien ottamattomuutta ei voinut tietenkään vertailla johtuen pistekriteereistä, mutta sen vähäinenkin lisääntyminen on iso onkelma, koska siitä aiheutuu lisää vittumaisia tilanteita, närää osallistujien kesken ja luultavasti paljonvihattua huutelua.
Päätelmänä: En pelkää, että jos jokeripiste tulisi, sotahuuto muuttuisi jokerien juhlaksi ja kevyesti panssaroiduilla ei olisi enään sotakentille asiaa menestymään. Kuitenkin jokeripiste aiheuttaisi enemmän epäselviä tilanteita ja peli-ilon vähenemistä. Lisäksi muutos veisi sotahuutoa suuntaan, jossa taito ei merkkaa yhtä paljon kuin varustus, mikä ei mielestäni ole oikea suunta sotahuudolle ja boffaukselle.
Edit: lisäsin maininnan aseistuksesta.
Viimeksi muokannut
mikko, Tiistai, 12.04.2011 18:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.