Komppaan kerettiläistä. Bofferoinnista on realismi kuitenkin sen verran kaukana että "realismia realismin vuoksi" (tyyliin 'oikeasti on käytetty blah blah') -argumentit eivät ole kovinkaan valideja. Tämä on peliä (tai urheilua) ja pelaamiseen nämä säännöt on tarkoitettu.Sturm kirjoitti:Tuossa on vain se vika että sotavasarat ja nuijat ovat olleet pienehköjä ja nopeita panssaria vastaan käytettyjä aseita, eivät isoja ja kömpelöitä..
Panssarisääntojen täysuudistus volume 2.0
Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät
- Accu
- Kapteeni
- Viestit: 134
- Liittynyt: Maanantai, 02.07.2007 10:48
-
- Kapteeni
- Viestit: 133
- Liittynyt: Perjantai, 10.07.2009 15:10
- Paikkakunta: Lahti
Tuolla periaatteella ei sitten ole mitään syytä miksi 1mm platen pitäisi sääntöjen puitteissa olla jotenkin huonompi kuin 1,5mm?
Ja tietysti onhan se peli-ilo ja tasapaino tärkeämpää tässä kuin realismi
Mutta siis unohtui ihan kokonaan sanoa että tuota 1mm plate juttua lukuun ottamatta tuo kuulostaisi ainakin hyvälle pohjalle jos säännöt uusittaisin
Ja tietysti onhan se peli-ilo ja tasapaino tärkeämpää tässä kuin realismi
Mutta siis unohtui ihan kokonaan sanoa että tuota 1mm plate juttua lukuun ottamatta tuo kuulostaisi ainakin hyvälle pohjalle jos säännöt uusittaisin
-
- Sotalordi
- Viestit: 1240
- Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
- Paikkakunta: Vantaa
Eiköhän se 1mm plate ole kevyt sen takia että se nyt sattuu olemaan kevyempi ja heikompi...
Esim, nuijalla on huomattavasti helpompi hakata 1mm plate lommoille kuin 1,5mm.
Toisaalta tuolta tuli taas huomaamattani se 'historia-argumentti'.
Että joo...
Esim, nuijalla on huomattavasti helpompi hakata 1mm plate lommoille kuin 1,5mm.
Toisaalta tuolta tuli taas huomaamattani se 'historia-argumentti'.
Että joo...
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
"Water Boy"Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
-
- Kapteeni
- Viestit: 133
- Liittynyt: Perjantai, 10.07.2009 15:10
- Paikkakunta: Lahti
-
- Sotalordi
- Viestit: 1240
- Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
- Paikkakunta: Vantaa
Jos nyt otetaan tämä pohjaksi sitten..Sturm kirjoitti:Niin, jos tällä "historia-argumentilla" nyt ei ole merkitystä ja ei 1mm platea saa bofferilla kasaan hakattua. Ja jos otetaan huomioon myös se että rengaspanssari saa olla aika väljää.
Mulla ei ole mitään hajua.
Onko se puolen millin ero sitten ihan vaan painon kannalta tärkeää?
Jos 1mm liikkuu huomattavasti paremmin kuin 1,5mm, niin ymmärrän. Jos ei, niin en.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
"Water Boy"Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
-
- Sotilasmestari
- Viestit: 84
- Liittynyt: Tiistai, 04.08.2009 22:27
- Paikkakunta: Helsinki
Jos yhdenkäden nuijille/kirveille annetaan iskuun lisätehoa suhteessa miekkaan, voisi niiden pituuden mielestäni rajoittaa metriin. Voisi myös vaatia selkeää ja tarpeeksi isoa nuijapäätä/kirveenterää. Tosin boffokirveissä tuntuu yleensä olevan sitä terää vähän liikaakin joten se tuskin on ongelma ainakaan tän hetken kirveissä.
Kirves ja nuija on kuitenkin vähän raskaampia aseita ja joku 130 senttinen "lasernuija" ei todellakaan ole asia jota pitäisin hyvänä. Selkeä "terä" ja lyhyt pituus voisi yhdessä pistomahdollisuuden puuttumisen kanssa tasapainottaa sitä että noilla voisi lyödä panssarista läpi.
Sen pituuden voisi jopa laskea johonkin 80-90cm:n luokkaan yhdenkäden kirveille/nuijille jotta ne olisi tarpeeksi erityylisiä aseita miekkoihin verrattuna? Kuulostaako millään tapaa järkevältä idealta?
Kirves ja nuija on kuitenkin vähän raskaampia aseita ja joku 130 senttinen "lasernuija" ei todellakaan ole asia jota pitäisin hyvänä. Selkeä "terä" ja lyhyt pituus voisi yhdessä pistomahdollisuuden puuttumisen kanssa tasapainottaa sitä että noilla voisi lyödä panssarista läpi.
Sen pituuden voisi jopa laskea johonkin 80-90cm:n luokkaan yhdenkäden kirveille/nuijille jotta ne olisi tarpeeksi erityylisiä aseita miekkoihin verrattuna? Kuulostaako millään tapaa järkevältä idealta?
-
- Kapteeni
- Viestit: 133
- Liittynyt: Perjantai, 10.07.2009 15:10
- Paikkakunta: Lahti
- Leipe
- Sotilasmestari
- Viestit: 85
- Liittynyt: Lauantai, 27.06.2009 14:00
Taasko keskustelua joidenkin aseiden keinotekoisesta tehostamisesta toisiin nähden.
Boffauksen nykyisetkin säännöt toimivat juuri ja juuri sotahuudon kokoisessa tapahtumassa aiheuttaen kuitenkin epäselvyyksiä. Taistelu on useinkin todella nopeaa kontaktia jossa osumia todellakin tulee paljon. Sekamelskassa ihanteena olisi se, että kaikki osumat huomataan ja panssaripisteet muistetaan laskea. Jo tämän onnistuminen aiheuttaa hankaluuksia.
Nyt kun lisätään soppaan erilaisten panssarien kestävyys erilaisia aseita vastaan, putoaa koko touhusta se pohja joka tekee toiminnasta hauskaa ja selkeää ja ennen kaikkea mahdollista. Osuvien aseiden laatua, eksaktia osumakohtaa sekä sitä aseen osaa josta isku tulee on jokseenkin mahdotonta määritellä taistelussa, jossa tuomareiden määrä ei ylitä taistelijoiden lukumäärää. Myös tabardejen ja muiden vaatekappaleiden peittoon jäävät panssaroinnit tekevät tästä säännöstöstä kaikille lyöntiä suunnitteleville sotureille todella hankalan.
Säännöt helpottaisivat vain entisestään jo nykyiselläänkin tehokkaimpien raskaasti panssaroitujen linjajyräryhmien tehoa. Tietysti nämä ryhmät olivat historiallisesti ylivoimaisia, mutta boffaus on omat perinteensä luonut itsenäinen ja monipuolinen urheilulaji, eikä autenttisuuden tavoittelun pitäisi viedä sitä yksipuolisempaan suuntaan.
Kiitän kuitenkin Skylarkia selkeästi muotoillusta viestistä. Ja vaikkakin suuremmissa boffaustaisteluissa sääntöehdotelma ei mielestäni toimisikaan yhtään, voisi se olla mielenkiintoinen lisä duelaamiseen, jossa toiminta pysyy kontrolloituna ja selkeänä.
Uusien ideoiden esitteleminen on hyvä asia. Vaikkakaan ne eivät aina toimi, osa niistä voi tuoda jotain uutta lajiin, ja huonossakin ideassa voi olla käyttökelpoisia osia.
Ps. Mieluiten tästä edelleenkin asiallista keskustelua eikä liiallista trollausta. Se taistelu jätetään sitten boffauskentälle.
Boffauksen nykyisetkin säännöt toimivat juuri ja juuri sotahuudon kokoisessa tapahtumassa aiheuttaen kuitenkin epäselvyyksiä. Taistelu on useinkin todella nopeaa kontaktia jossa osumia todellakin tulee paljon. Sekamelskassa ihanteena olisi se, että kaikki osumat huomataan ja panssaripisteet muistetaan laskea. Jo tämän onnistuminen aiheuttaa hankaluuksia.
Nyt kun lisätään soppaan erilaisten panssarien kestävyys erilaisia aseita vastaan, putoaa koko touhusta se pohja joka tekee toiminnasta hauskaa ja selkeää ja ennen kaikkea mahdollista. Osuvien aseiden laatua, eksaktia osumakohtaa sekä sitä aseen osaa josta isku tulee on jokseenkin mahdotonta määritellä taistelussa, jossa tuomareiden määrä ei ylitä taistelijoiden lukumäärää. Myös tabardejen ja muiden vaatekappaleiden peittoon jäävät panssaroinnit tekevät tästä säännöstöstä kaikille lyöntiä suunnitteleville sotureille todella hankalan.
Säännöt helpottaisivat vain entisestään jo nykyiselläänkin tehokkaimpien raskaasti panssaroitujen linjajyräryhmien tehoa. Tietysti nämä ryhmät olivat historiallisesti ylivoimaisia, mutta boffaus on omat perinteensä luonut itsenäinen ja monipuolinen urheilulaji, eikä autenttisuuden tavoittelun pitäisi viedä sitä yksipuolisempaan suuntaan.
Kiitän kuitenkin Skylarkia selkeästi muotoillusta viestistä. Ja vaikkakin suuremmissa boffaustaisteluissa sääntöehdotelma ei mielestäni toimisikaan yhtään, voisi se olla mielenkiintoinen lisä duelaamiseen, jossa toiminta pysyy kontrolloituna ja selkeänä.
Uusien ideoiden esitteleminen on hyvä asia. Vaikkakaan ne eivät aina toimi, osa niistä voi tuoda jotain uutta lajiin, ja huonossakin ideassa voi olla käyttökelpoisia osia.
Ps. Mieluiten tästä edelleenkin asiallista keskustelua eikä liiallista trollausta. Se taistelu jätetään sitten boffauskentälle.
-
- Kersantti
- Viestit: 57
- Liittynyt: Tiistai, 27.11.2007 20:58
näillä säännöillähän nimenomaan, sillä alastomalla glaivemiehellä ON saumaa sitä panssarimörköä vastaan. kerta panzerhirmun on katsottava vain ser YKSI kunnon osuma eikä kahta hidasta napautusta, kuten nykysäännöillä..Leipe kirjoitti:Säännöt helpottaisivat vain entisestään jo nykyiselläänkin tehokkaimpien raskaasti panssaroitujen linjajyräryhmien tehoa. Tietysti nämä ryhmät olivat historiallisesti ylivoimaisia, mutta boffaus on omat perinteensä luonut itsenäinen ja monipuolinen urheilulaji, eikä autenttisuuden tavoittelun pitäisi viedä sitä yksipuolisempaan suuntaan.
nythän polemiehellä ei ole (lähes) mitään saumaa panssaroitua kilpimiestä vastaan, sääntöjen vaatiessa KAKSI lyöntiä, kauneimmassa tapauksessa siihen 3mm braceriin......
vaikka leipen postauksessa on hyvä pointti, olen silti sitä mieltä että tahdon EHDOTTOMASTI kokeilla näitä sääntöjä jossain.
- Automaattinen
- Komentaja
- Viestit: 1605
- Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
- Paikkakunta: Mouhijärvi
Se vaan että on lähes mahdotonta seurata tiiviissä tilanteessa mistä sait sen osuman. Itse glaivemiehenä joka pärjää kilpi-miekkamiestä vastaan tietysti olisin edunsaajana, mutta en näe tätä silti toteutettavana ainakaan sohun kokoisessa tapahtumassa.
Muuten kyllä täytyy sanoa että kaikki ideat olis kiva kokeilla ainakin jollain mittapuulla.
Muuten kyllä täytyy sanoa että kaikki ideat olis kiva kokeilla ainakin jollain mittapuulla.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
-
- Sotalordi
- Viestit: 1240
- Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
- Paikkakunta: Vantaa
Ehdottaisin turnausta, tai vaikkapa joukkoeturnausta näillä säännöillä. Kokeilumielessä.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
"Water Boy"Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
- Kalevi
- Kreivi
- Viestit: 345
- Liittynyt: Sunnuntai, 06.05.2007 18:39
- Paikkakunta: Espoo
-
- Sotalordi
- Viestit: 1240
- Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
- Paikkakunta: Vantaa
Käy minulle, kunhan joku vaikka ilmoittaa nimenhuutoon mikä päivä..
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
"Water Boy"Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
-
- Asemies
- Viestit: 14
- Liittynyt: Torstai, 25.06.2009 20:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
- frozen
- Herttua
- Viestit: 705
- Liittynyt: Sunnuntai, 20.04.2008 17:25
- Paikkakunta: Kerava
-
- Sotahuuto '10 -järjestäjä
- Viestit: 889
- Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
- Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina
- mikko
- Kreivi
- Viestit: 411
- Liittynyt: Maanantai, 26.03.2007 16:20
- Paikkakunta: Espoo/(Laukaa)
-
- Herttua
- Viestit: 571
- Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 16:14
- Paikkakunta: Jyväskylä
Rondelia kypärän silmikosta läpi? Tai "jätänpä sinut tähän muiden tallottavaksi". Ehkä toimisi näinkin suuren mittakaavan taisteluissa ja toisikin enemmän historiallista juttua mukaan. Tosiasiassahan aika harvat olivat ilman minkäänlaista panssaria isommissa taisteluissa, löytyi talonpojiltakin jotain paksua nahkanuttua tai isoisän kypärä
-
- Kreivi
- Viestit: 324
- Liittynyt: Sunnuntai, 10.05.2009 23:18
- Paikkakunta: iisalami
tulen heti semmoiseen tapahtumaan, jossa ensinmäisenä ehdotettuja sääntöjä käytetään. Kun tällä foorumilla aiheesta mainostetaan.
aiemmin ehdotettu pituusrajoitus nuijille ja kirveille on minusta hyvä ehdotus. Miekoille voisi vielä antaa mahdollisuuden raskasta panssaria vastaan: pisto raskaan kypärän etuosaan larppaisi iskua silmikosta sisään. Samaten pisto panssarihirmun olkapäähän leikkisi survaisua kainalo aukkoon.
Alkuperäinen ehdotus parantaisi mielestäni juuri joukkotaistelua, joten sen jättäminen vain turnailuun on sika- helmi hommia.
suomen pehmomiekkailu skeneen mahtuu vielä uusia tapahtumia ja onkin pohdinnan arvoista, kannattako sotahuudon sääntöjä muuttaa.
aiemmin ehdotettu pituusrajoitus nuijille ja kirveille on minusta hyvä ehdotus. Miekoille voisi vielä antaa mahdollisuuden raskasta panssaria vastaan: pisto raskaan kypärän etuosaan larppaisi iskua silmikosta sisään. Samaten pisto panssarihirmun olkapäähän leikkisi survaisua kainalo aukkoon.
Alkuperäinen ehdotus parantaisi mielestäni juuri joukkotaistelua, joten sen jättäminen vain turnailuun on sika- helmi hommia.
suomen pehmomiekkailu skeneen mahtuu vielä uusia tapahtumia ja onkin pohdinnan arvoista, kannattako sotahuudon sääntöjä muuttaa.
Rahat on loppu ja kutittaa
-
- Kersantti
- Viestit: 54
- Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:30
- Paikkakunta: Espoo
Luin ensimmäisen viestin hitaasti ja pohdiskellen, mutta voin myöntää että tätä kirjoittaessani en ole seurannut koko keskustelua (lähinnä omaa laiskuuttani). Mietinpä siinä säännöstöä noin kaksi sekuntia, kunnes aivosoluni pääsivät yksimieliseen mielipiteeseen: EI. Luulen, että epäkohtia on sadellut jonkin verran aikaisemmassa keskustelussa, joten isken esille vain pari näkyvintä:
* Raskasta ei voisi siis tappaa KUIN iskemällä purkinavaajalla (mikä jättää keihäät tehottomiksi niiden varren tuomasta massiivisesta pistotehosta huolimatta). Toki tämä lisäisi "katoavia" asetyyppejä ja nostaisi halua investoida viittä hunttia+ full panssariin, mutta esimerkiksi pistokelpoiset sotavasarat nousisivat ylle kaiken miekan ylivertaisena aseena.
* Isku- ja asetyyppien tehojen rajoitus sattaisi johtaa moniin epämiellyttäviin tilanteisiin, jotka olisivat varsin epärealistisia. Kuvitellaanpa esimerkiksi täysin miekoin ja kilvin varusteltu, varsin tehokas ryhmä(esim. Vishna Ghrim) pientä raskasta hilparijoukkoa vastaan. Toki peltimöröt niittaisivat varmasti montakin vastustajaa suurilla pelottavilla aseillaan, mutta eikö olisi oikeutettua, että oletetaan vaikka kaksi kertaa suurempi kilpijyrä saisi joukkion hengiltä vaikka silkalla mobauksella, jos ei muulla. Vai pitäisikö heidän riistää hilparit käsistä ja jyrsiä soturit omilla aseillaan jauhelihaksi?
Toki tällaiset säännöt toisivat oman osansa reaalisuutta mukaan peliin, etenkin kun verrataan nykyisiin sääntöihin. Mahdollisimman realistista sotaa ei kuitenkaan saada aikaiseksi kuin kovemmilla, parhaimmillaan aidoilla, aseilla ja varusteilla. Bofferit eivät oikein kykene luomaan kyllin korrektia ilmapiiriä ja funktiota reaalinnälkäisille. Ei sillä, etteikö tavoitteeseen voisi pyrkiä vailla perfektionismiä, mutta on varmasti parempiakin keinoja saavuttaa ihanne ellei sitten ideaa kehitetä. Mielestäni tästä kehitettyä versiota vois kyllä kokeilla, mutta se vaatisi jonkun side-Sotahuudon (Faba, anyone?) jossa pystyisi suhteellisen turvallisesti keneltäkään liikaa intoa ja aikaa riistämättä.
* Raskasta ei voisi siis tappaa KUIN iskemällä purkinavaajalla (mikä jättää keihäät tehottomiksi niiden varren tuomasta massiivisesta pistotehosta huolimatta). Toki tämä lisäisi "katoavia" asetyyppejä ja nostaisi halua investoida viittä hunttia+ full panssariin, mutta esimerkiksi pistokelpoiset sotavasarat nousisivat ylle kaiken miekan ylivertaisena aseena.
* Isku- ja asetyyppien tehojen rajoitus sattaisi johtaa moniin epämiellyttäviin tilanteisiin, jotka olisivat varsin epärealistisia. Kuvitellaanpa esimerkiksi täysin miekoin ja kilvin varusteltu, varsin tehokas ryhmä(esim. Vishna Ghrim) pientä raskasta hilparijoukkoa vastaan. Toki peltimöröt niittaisivat varmasti montakin vastustajaa suurilla pelottavilla aseillaan, mutta eikö olisi oikeutettua, että oletetaan vaikka kaksi kertaa suurempi kilpijyrä saisi joukkion hengiltä vaikka silkalla mobauksella, jos ei muulla. Vai pitäisikö heidän riistää hilparit käsistä ja jyrsiä soturit omilla aseillaan jauhelihaksi?
Toki tällaiset säännöt toisivat oman osansa reaalisuutta mukaan peliin, etenkin kun verrataan nykyisiin sääntöihin. Mahdollisimman realistista sotaa ei kuitenkaan saada aikaiseksi kuin kovemmilla, parhaimmillaan aidoilla, aseilla ja varusteilla. Bofferit eivät oikein kykene luomaan kyllin korrektia ilmapiiriä ja funktiota reaalinnälkäisille. Ei sillä, etteikö tavoitteeseen voisi pyrkiä vailla perfektionismiä, mutta on varmasti parempiakin keinoja saavuttaa ihanne ellei sitten ideaa kehitetä. Mielestäni tästä kehitettyä versiota vois kyllä kokeilla, mutta se vaatisi jonkun side-Sotahuudon (Faba, anyone?) jossa pystyisi suhteellisen turvallisesti keneltäkään liikaa intoa ja aikaa riistämättä.
- Skylark
- Sotalordi
- Viestit: 1146
- Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
- Paikkakunta: Espoo
Muutin, lukuisten "miekka olisi turha, nuija olisi kuningas" kommenttien seurauksen ekaan viestiin niin että kaikki yhden käden aseet ovat samanlaisia teholtaan.
Jonkinlainen raskaantappomahdollisuus voitaisiin ehkä säilyttääkin, jos vaan hyvä keino löytyisi (vaikkea minusta suuri epäkohta olekaan).
Jonkinlainen raskaantappomahdollisuus voitaisiin ehkä säilyttääkin, jos vaan hyvä keino löytyisi (vaikkea minusta suuri epäkohta olekaan).
- Automaattinen
- Komentaja
- Viestit: 1605
- Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
- Paikkakunta: Mouhijärvi
Itseasiassa jos saanen kommentoida tähän väliin..
Tämä sääntöidea on siis kiva sinällään, mutta aiheuttaa lukuisia einäinpojat -faktoreita..
Jos raskaaseen ei saa yhden käden aseella läpi mitään, alan vaatimaan täyskontaktin sallimista, eli maahanvientien ja kaatamisten tuodessa jonkun pointin tähän.
Miekan terällä en olisi lähtenyt panssarimiestä suoraan mihinkään lyömään vaan vääntäisin terän kärjen (oli se sitten kuinka monikätinen vain) vihulaisen panssarin aukosta sisään. Tämä taas vaatisi terästä kiinnipitämistä, täyskontaktia ja ties mitä muuta.
Selkäänpuukotuksen poisto oli kyllä ihastuttava helpotus tietyllä tapaa, mutta panssaripornoilijat saavat kyllä minusta tyytyä tuohon yhteen suojapisteeseensä ainakin sohussa.
Jos tämä säännöstö on käytössä ja täyskontakti sallittu panssarimöröillä, olen tapahtumassa jo.
Tämä sääntöidea on siis kiva sinällään, mutta aiheuttaa lukuisia einäinpojat -faktoreita..
Jos raskaaseen ei saa yhden käden aseella läpi mitään, alan vaatimaan täyskontaktin sallimista, eli maahanvientien ja kaatamisten tuodessa jonkun pointin tähän.
Miekan terällä en olisi lähtenyt panssarimiestä suoraan mihinkään lyömään vaan vääntäisin terän kärjen (oli se sitten kuinka monikätinen vain) vihulaisen panssarin aukosta sisään. Tämä taas vaatisi terästä kiinnipitämistä, täyskontaktia ja ties mitä muuta.
Selkäänpuukotuksen poisto oli kyllä ihastuttava helpotus tietyllä tapaa, mutta panssaripornoilijat saavat kyllä minusta tyytyä tuohon yhteen suojapisteeseensä ainakin sohussa.
Jos tämä säännöstö on käytössä ja täyskontakti sallittu panssarimöröillä, olen tapahtumassa jo.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
- Nightingale
- Kreivi
- Viestit: 406
- Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
- Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila
Pitkän hiljaiselon jälkeen täytyy nyt sitten palata palaville hiilille ihan näin joulun kunniaksi.
Kuten kaikki jo varmasti tietävät, kannustan varsin mielelläni kaikkia uudistuksia jotka edes vähän järkeistäisivät näitä sääntöjä. Automaattisen viesti kuitenkin herätti nyt tarpeen selvittää ajatuksia.
Koska aseet ovat simuloituja täytyy myös taistelun noudattaa jonkinlaista simulaation tasoa. Täydelliseen realismiin emme voi päästä, mutta meidän on mietittävä mitä asioita erityisesti haluaisimme simuloida ja laittaa näitä tärkeysjärjestykseen. (Tämän hetkisessä systeemissä ainoa asia mitä simuloidaan on että joku ehkä kuolee jos siihen osuu miekka o.O)
Koska laji mitä todennäköisemmin halutaan pitää kaikenikäisille ja kokoisille helposti lähestyttävänä, meidän on suhtauduttava kriittisesti maahan viemiseen ja kaatamiseen. Itse voisin hallitun maahan viennin sallia, mutta nämä on sellaisia taitoja mitkä kaikille pitäisi opettaa ennen kuin niitä voi käyttää, ja tähän meillä ei ole resursseja. (Olemme omissa treeneissä joskus käyttänä lähitaistelun simulaationa sellaista että jos toinen saa hyvän otteen ja nostaa toista niin että molemmat jalat nousevat ilmaan, niin tämä katsotaan kuolleeksi. Ihan vain sivuhuomiona.) Tämän poisjättämisen vuoksi en myöskään haluaisi että kenenkään olisi sääntöjen puitteissa mahdoton ottaa toista hengiltä. Sankarillisuudelle on jätettävä tilaa, sillä ne eeppiset teothan tekevät tästä kaikkein hauskinta.
Kuitenkin se, miten panssaria simuloidaan, voidaan toteuttaa järkevämmilläkin tavoilla. Itse ehdotin pistoja panssarin läpäiseviksi hyökkäyksiksi, koska tämä parhaiten kuvaa sitä, että oikeasti täytyisi löytää jokin metalliton kolo johon teränsä työntää. Tämä myöskin tekee lyhyistä aseista merkittävästi parempia lähitaistelussa, mikä on sekin varsin miellyttävää. (Ja pistot ovat lyönneistä vahvimpia ja siksi helpoiten huomattavia myös raskaan panssarin läpi.) Kritiikki siitä, että panssarimörkö varsinkin kilven kanssa on lähes mahdotonta tapaa on minusta varsin hyvä huomio. Koska niin se oikeastikin on. Minusta se, että näiden kimppuun täytyy käydä porukalla olisi hieno asia joka toisi selkeän ja mielestäni varsin hienon lisäelementin taistelukentälle. Mikään ei olisi niin hienoa kun jallittaa Keisari P:tä niin että kaveri pääsee puukottamaan selkään .
Mutta paras ja tärkein puoli siinä, että kaksi täysin panssaroitua kaveria ei saa toisiaan hengiltä helposti on se, että linjataistelut kestävät kauan! Tällä hetkellä alle kymmenessä sekunnissa siitä kun kilpikosketusta otetaan, yli puolet miehistä on kuollut. Tämä yksittäinen asia tekee kaikkein eniten hallaa sotahuudossa taktiikoille, ja esimerkiksi reservin käytölle. Taistelukentän tapahtumiin ei vain yksinkertaisesti ehdi reagoida. Kuvitelkaa esimerkiksi roomalaisten tapaa vaihtaa eturiviä pillin soitosta etteivät ensimmäiset väsy. Voitteko kuvitella sotahuudossa tällaisen taktiikan tarpeelliseksi? Mitä enemmän panssarihirmut oikeasti sitovat toisiaan taisteluun, sitä enemmän kevyillä joukoilla on merkitystä ja varaa pelata ja liikkua. Tämä uudistus olisi hyödyksi kaikille.
Kirjoittelen lisää kunhan tulee tulee mieleen, mutta nyt hyvää joulua kaikille ^^
Kuten kaikki jo varmasti tietävät, kannustan varsin mielelläni kaikkia uudistuksia jotka edes vähän järkeistäisivät näitä sääntöjä. Automaattisen viesti kuitenkin herätti nyt tarpeen selvittää ajatuksia.
Koska aseet ovat simuloituja täytyy myös taistelun noudattaa jonkinlaista simulaation tasoa. Täydelliseen realismiin emme voi päästä, mutta meidän on mietittävä mitä asioita erityisesti haluaisimme simuloida ja laittaa näitä tärkeysjärjestykseen. (Tämän hetkisessä systeemissä ainoa asia mitä simuloidaan on että joku ehkä kuolee jos siihen osuu miekka o.O)
Koska laji mitä todennäköisemmin halutaan pitää kaikenikäisille ja kokoisille helposti lähestyttävänä, meidän on suhtauduttava kriittisesti maahan viemiseen ja kaatamiseen. Itse voisin hallitun maahan viennin sallia, mutta nämä on sellaisia taitoja mitkä kaikille pitäisi opettaa ennen kuin niitä voi käyttää, ja tähän meillä ei ole resursseja. (Olemme omissa treeneissä joskus käyttänä lähitaistelun simulaationa sellaista että jos toinen saa hyvän otteen ja nostaa toista niin että molemmat jalat nousevat ilmaan, niin tämä katsotaan kuolleeksi. Ihan vain sivuhuomiona.) Tämän poisjättämisen vuoksi en myöskään haluaisi että kenenkään olisi sääntöjen puitteissa mahdoton ottaa toista hengiltä. Sankarillisuudelle on jätettävä tilaa, sillä ne eeppiset teothan tekevät tästä kaikkein hauskinta.
Kuitenkin se, miten panssaria simuloidaan, voidaan toteuttaa järkevämmilläkin tavoilla. Itse ehdotin pistoja panssarin läpäiseviksi hyökkäyksiksi, koska tämä parhaiten kuvaa sitä, että oikeasti täytyisi löytää jokin metalliton kolo johon teränsä työntää. Tämä myöskin tekee lyhyistä aseista merkittävästi parempia lähitaistelussa, mikä on sekin varsin miellyttävää. (Ja pistot ovat lyönneistä vahvimpia ja siksi helpoiten huomattavia myös raskaan panssarin läpi.) Kritiikki siitä, että panssarimörkö varsinkin kilven kanssa on lähes mahdotonta tapaa on minusta varsin hyvä huomio. Koska niin se oikeastikin on. Minusta se, että näiden kimppuun täytyy käydä porukalla olisi hieno asia joka toisi selkeän ja mielestäni varsin hienon lisäelementin taistelukentälle. Mikään ei olisi niin hienoa kun jallittaa Keisari P:tä niin että kaveri pääsee puukottamaan selkään .
Mutta paras ja tärkein puoli siinä, että kaksi täysin panssaroitua kaveria ei saa toisiaan hengiltä helposti on se, että linjataistelut kestävät kauan! Tällä hetkellä alle kymmenessä sekunnissa siitä kun kilpikosketusta otetaan, yli puolet miehistä on kuollut. Tämä yksittäinen asia tekee kaikkein eniten hallaa sotahuudossa taktiikoille, ja esimerkiksi reservin käytölle. Taistelukentän tapahtumiin ei vain yksinkertaisesti ehdi reagoida. Kuvitelkaa esimerkiksi roomalaisten tapaa vaihtaa eturiviä pillin soitosta etteivät ensimmäiset väsy. Voitteko kuvitella sotahuudossa tällaisen taktiikan tarpeelliseksi? Mitä enemmän panssarihirmut oikeasti sitovat toisiaan taisteluun, sitä enemmän kevyillä joukoilla on merkitystä ja varaa pelata ja liikkua. Tämä uudistus olisi hyödyksi kaikille.
Kirjoittelen lisää kunhan tulee tulee mieleen, mutta nyt hyvää joulua kaikille ^^
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
- Qoshovius
- Herttua
- Viestit: 840
- Liittynyt: Keskiviikko, 20.06.2007 11:22
- Paikkakunta: Helsinki/Jyväskylä
Itse olen yrittänyt pysytellä passiivisena tässä keskustelussa, mutta kieltämättä tämä Nightingalen teksti sai mielenkiinnon heräämään. Linjataistelut todellakin ovat lyhyitä ja sellaista "epic strugglea" ei näy kuin respaskenaarioissa. Lisäksi minusta olisi mukava myös nähdä tätä oikeaa taktikointia sotahuudossakin.Nightingale kirjoitti: Mutta paras ja tärkein puoli siinä, että kaksi täysin panssaroitua kaveria ei saa toisiaan hengiltä helposti on se, että linjataistelut kestävät kauan! Tällä hetkellä alle kymmenessä sekunnissa siitä kun kilpikosketusta otetaan, yli puolet miehistä on kuollut. Tämä yksittäinen asia tekee kaikkein eniten hallaa sotahuudossa taktiikoille, ja esimerkiksi reservin käytölle. Taistelukentän tapahtumiin ei vain yksinkertaisesti ehdi reagoida. Kuvitelkaa esimerkiksi roomalaisten tapaa vaihtaa eturiviä pillin soitosta etteivät ensimmäiset väsy. Voitteko kuvitella sotahuudossa tällaisen taktiikan tarpeelliseksi? Mitä enemmän panssarihirmut oikeasti sitovat toisiaan taisteluun, sitä enemmän kevyillä joukoilla on merkitystä ja varaa pelata ja liikkua. Tämä uudistus olisi hyödyksi kaikille.
Omia ajatuksia:
- Panssarimörön pitää olla kestävä, mutta tapettavissa (olisiko jokeripiste tai pari mitään tähän? Entä esimerkiksi pää ainoana tappavana osumakohtana, mikäli täyspanssaroitu soturi? Panssaroimattomasta osasta normaalit säännöt.)
- Myös kevyiden pitäisi saada panssarimörkö tapettua. Ei välttämättä helpoimmalla tavalla, mutta kuitenkin toteutettavissa olevalla.
- Pisto panssarinläpäisyyn ei ole minusta paras idea - rynnäköissä ja muissa tiukoissa tilanteissa sitä ei vain huomaa, mikä sutaisu siihen plateen osui. Pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vain lisää närää. Tätä vaikeuttaa vielä pistokärkien pehmeys.
- Täyskontaktia tai maahanviemisiä sun muita ei voida sallia, mikäli halutaan pitää laji aloittelijaystävällisenä sekä kaikille sopivana. Mielestäni jonkinlaiset otteet voitaisiin sallia, mutta niitä olisi hiottava ja paljon. Taistelun tuoksinassa on aina yksi haavoittuvainen goblini, siinä käy pahasti jos ottaa isomman ja pahimmassa tapauksessa panssaroidun kaverin kanssa painimatsia metsäskenaariossa.
Avatar: Jari Kuskelin